V. Hugo, M. Hába
anarchofreska o (ne)zcizitelné důstojnosti člověka
Duše, které dopadly až na dno možných trampot, nešťastníci ztraceni v nejhlubším předpeklí, kam se za nimi už nikdo neohlíží... Bídníci, nebo bídáci? Chudáci, nebo mizerové? Les misérables!
Příběh člověka, odsouzeného na galeje za pouhou krádež chleba, je všeobecně známý z muzikálového zpracování. Drzá inscenační freska podle díla francouzského klasika, jemuž „přízrak sociální spravedlnosti nedal pokoje“, v režii Michala Háby a ve spolupráci se sdružením Ara Art rozvíjí nečekaně aktuální společensko-kritický apel díla, jež vypráví o kolektivní ztrátě citlivosti pro životní zkušenost utvářenou sociálními problémy a nejistotou.
Nevede právě ona k vršení virtuálních i skutečných barikád mezi lidmi a nakonec i k nemilosrdným zákonům, které z nich ještě i po sto šedesáti letech dělají bídníky? Chceme a dovedeme se ještě vůbec setkat s bídou druhých jinak než v romantických hudebních aranžích? A pokud ano: Jakou roli při tomto setkání může hrát revoluční síla odpuštění?
Inscenace je spolufinancována Fondy EHP a Norska.
Michal Hába (1986) je spoluzakladatelem kočovného Divadla koňa a motora a oceňované divadelní skupiny Lachende Bestien. Svou smělou, postupy Brechtova epického divadla poučenou a politicky výrazně angažovanou tvorbou, orientovanou na sociální a environmentální témata, usiluje provokovat myšlení diváků a podněcovat kolektivní imaginaci coby hybnou sílu společenských změn. Na Provázku naváže na svou úspěšnou inscenaci Dostojevského Hráče z roku 2018.
Ara Art je sdružení zabývající se uměleckou tvorbou a pořádáním kulturních akcí se sociálním rozměrem a přesahem. Kromě všeobecných kulturních a společenských aktivit věnuje zvláštní pozornost romské LGBT+ menšině a problematice vícečetné diskriminace. Jeho zakladatelem a ředitelem je oceňovaný romský artivista David Tišer.
29. dubna 2022 - provázek.sál
150 minut, s přestávkou