Oni! 2024/2025

Klimatická krize. Lidská práva. Sexuální orientace. Gender. Evropská unie. Manželství pro všechny. Válečné konflikty. Postavení žen. Výchova dětí. Migrační politika. Kvóty. Menšiny. Domácí porody. Náboženské otázky. Národní identita. Kdo za to může, že témata, která se nám zdají být tak jednoznačná, jsou pořád předmětem sváru? Oni přece! Kvůli komu v nich nedochází ke společenskému konsensu? Kvůli těm, kteří věci jen komplikují a odmítají se přiklonit k našemu názoru, ať je jakýkoliv. Zdá se, že jediné, na čem se skutečně shodneme, je bájné a vzývané „oni“. Tendence hledat viníky kdesi na druhé straně barikády (a tím potvrzovat její existenci) nepatří k nešvarům pouze jedné z nich.

I my na Provázku se zřetelně hlásíme ke svým občanským postojům a chceme být divadlem srozumitelných hodnot. Padáme tím automaticky do jedné ze znesvářených stran neschopných dialogu a sebereflexe? Už šestou sezonu se přitom vědomě odkazujeme k těm donkichotům, kteří dokážou myslet nemožné – nechtějí kulturní války vyhrát, odmítají v nich vůbec bojovat. Chceme stejně jako oni vidět přes hranice a dělicí čáry. Divadlo je pro nás místem, kde je nutné je zpochybňovat a možné je překračovat. Nastal čas ptát se, nakolik se nám to daří, a poctivě prozkoumat i vlastní stereotypy ve vztahu k mytickému „oni“.

Terén, ve kterém poslední možnosti rozhovoru zhasly pod koly všudypřítomných aut, zmapujeme inscenací Jednou nám za to děcka poděkujou. Jevištní adaptaci prozaického hitu Petra Šestáka Vyhoření jsme svěřili začínajícímu brněnskému režisérovi Martinu Modrému jako jeho první režijní práci v kamenném divadle. Na pozadí zuřivého boje mezi cyklisty a motoristy nabídneme příležitost k inventuře vlastních ideologií.

Inscenací Z pohlavního života našeho lidu podnikneme spolu s režisérkou Danielou Špinar výlet do často idealizované minulosti české vesnice a prověříme platnost oblíbeného mezigeneračního povzdechu: „To jsou ti mladí, to za nás nebylo!“ Za zvuků fujar a cimbálu prozkoumáme, zda je současná generace se svými polyamoriemi a pansexualitou skutečně zvrhlejší než její předchůdkyně. Které posuny našeho vztahu k sexualitě jsou domnělé a které skutečné?

Normální detektivní komedii (o tom, kdo rozbil rodinu) se s autorkami Terezou VolánkovouMarií Klemensovou pustíme do prověřování samotného základu státu, tedy rodiny. Tradiční rodiny. Ta je prý v ohrožení. Kdo za to může? Jistěže oni. Bojovníci za manželství pro všechny. Nebo ne? Překvapivé hrátky s žánry – na Provázku nečekanými – psané přímo na tělo souboru režijně povede jeho členka Tereza Volánková.

Češi a Slováci. Bratia, nebo věční konkurenti? Inscenovaným koncertem Držím ti miesto v režii Anny Davidové na provázkovském dvoře připomeneme největší slovenské šlágry v podání nově vzniklé kapely složené z celého hereckého souboru. A nabídneme bezstarostnou koupel v lepivě příjemné nostalgii. Jenže kdesi blízko se střílí na politické představitele a vyhrává bezostyšný populismus. Nadále se přes naši východní hranici usmívat s blahosklonnou nadřazeností už asi není úplně na místě. Na jaké časy se teď vlastně nad Tatrou blýska?

K autorské a režijní roli jsme vybídli člena našeho souboru a zároveň všestranného tvůrce Dalibora Buše, který spolu s Jiřím Havelkou a seniorským amatérským souborem Studio 60+, založeném při Provázku, vytvoří inscenaci Án uch. Slavný román Williama Goldinga společně přetaví v old adult grotesku v rytmu svižně klapajících zubních protéz, v níž se opuštěným ostrovem stane domov pro seniory. Mezi jeho zdmi pak vytane otázka, zda potřeba každého „my“ spojovat se vůči nepřátelskému „oni“ není v základech lidské přirozenosti.

V dostředivě orientované sezoně, v níž dáme co největší prostor nahromaděnému hudebnímu, autorskému i režijnímu potenciálu hereckého souboru a na pozici kmenové režisérky přivítáme nám tolik blízkou Annu Davidovou, budeme nadále s láskou pečovat i o naše vazby a témata brněnská i meziměstská. K akcím, jimž tradičně vyjadřujeme sympatie a podporu, jako jsou Mezinárodní den Romů či LGBT+ festivaly a další, letos přidáme nové intervence do veřejného prostoru Brna. V souvislosti s první premiérou sezony budeme s novými partnery hledat shodu nad tématem dopravy v našem městě. Téma možností, jak vystoupit z paradigmatu kulturních válek a nabízet rozhovor přes všechny zdánlivě dané hranice, bude v našem divadle žít i v rámci cyklu diskusí provázek.téma či lektorských úvodů. Novinkou sezony prohlubující mezigenerační dialog, jehož si mimořádně vážíme, bude festival seniorského divadla.

„A na co můžu přijít já – bílý stárnoucí heterosexuální muž?“ zeptal se mě po seznámení s našimi výhledy na sezonu můj blízký kamarád, člověk celoživotně mimořádně otevřené mysli. Říkal to částečně v žertu, ale hořký podtón mi stejně sevřel hrdlo. Je možné, že snahou o zahrnutí a podporu jedněch skutečně vylučujeme jiné? Opravdu nelze z kulturních válek vystoupit, a to ani v těch nejbližších vztazích? Chápu, jak bolestivé to pro mnohé z nás je – jedněm se měnící se svět točí před očima tak rychle, že mu přestávají rozumět. Druzí se směrem, jímž se točí, nesouhlasí. Pro jiné se zas vše mění příliš pomalu či vůbec a na některé změny bylo už včera pozdě. Ani jedni nemají pocit, že jim svět rozumí. Nezvaní či odsunutí na vedlejší kolej se mohou cítit i ti, u nichž by nás to ani nenapadlo.

Jsme přesvědčeni, že Provázek dokáže spojovat a nabízet bezpečný prostor pro opuštění kategorií „my“ a „oni“. Věříme, že společný divadelní zážitek sbližuje. Je však nezbytné si připustit, že přes všechen přiznaný idealismus nestojíme stranou stávajících konfliktů. Mnozí nás bezpochyby považují za jejich aktivní účastníky a je nutné převzít zodpovědnost směrem ke všem znesvářeným stranám. Je pro nás proto výzvou nadále zastávat jasné hodnoty a zároveň reflektovat způsob, jakým to děláme. Nepřestávat se ptát, jak docílit rozhovoru i s těmi, pro něž plně reprezentujeme nepřátelskou kategorii „oni“. Nespokojit se s poplácáváním se po zádech v rámci bezpečného „my“. Hledat nástroje, jimiž je možné komunikovat témata, která rozdělují, způsobem, jenž spojuje. Podmínka každého dialogu je schopnost kriticky nahlížet své vlastní pozice. Sezona Oni! vyzývá především k velké a poctivé revizi každého našeho My.

– Kateřina Menclerová, dramaturgyně

provázek galerie

SHOTBY.US V sezoně 2024/25 se provázkovský soubor opět setkává s dvěma mladými fotografkami, Lenkou Glisníkovou (1990) a Karolínou Matuškovou (1990), které společně tvoří fotografické duo SHOTBY.US.

SHOTBY.US je oceněnované fotografické duo, které se nebojí odvážných barev, nápaditých kompozic, nekonvenčních konceptů a humoru. Fotografii vnímají jako hrací pole, kde kladou důraz na tvůrčí proces a experiment a rády si pohrávají s divákovým očekáváním. Jejich expresivní rukopis se od roku 2019 každoročně objevuje v nominacích na ceny Czech Grand Design, v roce 2020 se pak staly laureátkami v kategorii Fotograf roku. V roce 2023 získaly ocenění Red Dot Design Award za kampaň pro festival Tanec Praha v kategorii Brands & Communication Design. Podle AI jsou jejich fotky jako "skvostné puzzle, které září barvami, nápady a smíchem." Lenka a Karolína společně studovaly ve fotografických ateliérech Fakulty umění v Ostravě a na Pražské UMPRUM v ateliéru Aleksandry Vajd a Martina Kohouta. Jejich práci můžete znát například z magazínů Elle Decoration, Lasvit Spacial, Swarm Mag, ze spoluprací s českými designéry, umělci, hudebníky, ale také z provázkovských vizuálů dvojsezóny 2020/22 nesoucí heslo Brave new man. Lenka Glisníková se narodila ve Vyškově, ale vyrůstala v Bohumíně. Ve své tvorbě se věnuje především fotografii a aktivně čerpá ze svých zkušeností s tímto médiem. Její materiálové a vizuální kvality posouvají konceptuální vztah k fotografii na novou úroveň. Rozšiřuje ji o tvorbu instalací a objektů poukazujících na důsledky současných změn našeho životního stylu, k nimž dochází následkem neregulovaného technologického pokroku. Ve své procesuální práci často využívá řemeslnost výroby fyzických předmětů, které následně kombinuje s fotografií a její digitální manipulací. Fotografie je dekonstruována a znovu skládána do nových forem; postupně nabývá sochařských a tělesných kvalit, získává dokonce své vlastní tělo. Je nositelkou Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2023. Karolína Matušková pochází z Ostravy. Ve své umělecké praxi zkoumá téma mezidruhové komunikace, odkrývá a řeší, jak člověk skrze soužití s ostatními druhy/zvířaty tyto druhy/zvířata ovlivňuje. S dávkou nostalgie a humoru obnažuje mocenské vztahy a exponuje tak jejich zranitelnost. Užívá si záměrného zaměňování rolí a skrze uplatnění technologií odkazuje na nehmatatelnost a pomíjivost těchto okamžiků. S obrazem pracuje jako s důvěrnou informací, posouvá jeho významy a dále je přenáší do fyzického světa v podobě video instalací. Spolupracovala s Institutem Úzkosti, vystavovala na Fotograf Festivalu, v Českém centru v Paříži a svá videa promítala na sympoziu Les a na QFF Mezipatra. provázek.galerie
Jedna sezona – jeden fotograf, fotografka či skupina fotografů nahlížející nově soubor Divadla Husa na provázku a vstupující pak prostřednictvím provázkovských vizuálů v grafice studia Hrdina Pavlík do veřejného prostoru. Pokus brněnského divadla – hnutí o tvořivý dialog se současnou fotografickou scénou a rozpuštění své vizuální identity v dynamický a proměnlivý proud různých perspektiv.


Premiéry

Jednou nám za to děcka poděkujou

25. října 2024

Petr Šesták

režie: Martin Modrý

Z pohlavního života našeho lidu

29. listopadu 2024

Karel Jaroslav Obrátil, Daniela Špinar

režie: Daniela Špinar

Normální detektivní komedie

7. března 2025

Tereza Volánková, Marie Klemensová

režie: Tereza Volánková

Án uch

16. dubna 2025

Dalibor Buš, Jiří Havelka

režie: Dalibor Buš, Jiří Havelka

Držím ti miesto

6. června 2025

kolektiv

režie: Anna Davidová

Předplatné sezóny