Chcete se dozvědět víc o tom, jak funguje negrantové získávání financí v kultuře? Kde a jak nad rámec dotačních systémů a veřejných zdrojů hledat finanční podporu projektu? Co přesvědčí mecenáše a sponzory ke spolupráci? A co to je crowdfundingový projekt?
Vícezdrojové financování je dnes pro fungování kulturní a kreativní scény nezbytné. Kde ale nad rámec vlastních financí a grantů sehnat podporu pro kulturní subjekty nebo konkrétní projekty?
Odbor kultury Magistrátu města Brna spojil síly s ARTIKULOU – platformou pro kulturní negrantový fundraising a s Centrem experimentálního divadla a připravili jsme pro vás celodenní konferenci, která vám otevře dveře k novým možnostem financování.
Kulturní negrantový fundraising představuje různé způsoby získávání podpory v kultuře mimo veřejné zdroje a příjmy z vlastní činnosti. Kromě financí lze takto získávat i nefinanční podporu (služby, zboží, PR, práci apod.). Do metod, které se v rámci kulturního negrantového fundraisingu používají, spadá práce s individuálními dárci (velcí mecenáši a filantropové, malí dárci formou dárcovských nebo mecenášských klubů a crowdfundingové kampaně) a firmami (sponzoring, dary, nadace, ostatní spolupráce). Tento způsob fundraisingu často označujeme také vztahovým fundraisingem, protože jeho podstatou je budování vztahů s podporovateli a celým okolím kulturního subjektu včetně návštěvníků. Je tak navíc úzce propojený s oblastí práce s publikem, z níž částečně vychází, ale současně ji pomáhá rozvíjet. Nástroje kulturního negrantového fundraisingu zvyšují samotné vnímání hodnoty kultury a jejího společenského statusu.
Na konferenci promluví nejen fundraiseři, ale i představitelé kulturních subjektů a zástupci soukromého a komerčního sektoru, kteří se na financování kultury podílí. Těšit se tak můžete nejen na teorii, ale i žitou realitu a osobní zkušenosti.
Program:
Konferenční den si rozdělíme do tří bloků, v nichž se tematicky zaměříme na rozlišné aspekty negrantového financování kultury. Věnovat se budeme postupně základním principům fundraisingu a motivaci v rozhodování soukromého a firemního sektoru ke spolupráci s kulturou. V závěru bude prostor i na sdílení osobní zkušenosti zástupců kulturních odvětví.
Celou konferenci moderuje Mario Kubaš.
9:30 Registrace
10:00–13:00 Principy a trendy
Představíme si principy, charakter a potenciál jednotlivých forem negrantového fundraisingu. Věnovat se budeme dárcovství i sponzoringu. Zazní i tematika fundraisingu v zahraničí.
Hosté a hostky:
Jiří Bárta (Major donor fundraising consultant)
David Dixon (GB, Director at TrueMotion Consultancy)
Markéta Kunešová (specialistka partnerských projektů Dobrobot)
Martin Hudeček (RSJ Investments)
Martina Loneková, Wanda Toaderová (Targeta)
14.00–15:30 Soukromý a firemní sektor
Zástupci z řad firem, filantropů a firemních nadací přinesou účastníkům vhled do výběru, rozhodování a motivací ke spolupráci s kulturou.
Hosté a hostky:
Jan Školník (Agentura pro rozvoj Broumovska)
Lukáš Trnka (BHS)
Kristýna Červinková (Nadační fond Škoda Auto)
16:00–18:00 Kultura napříč formami kulturního negrantového fundraisingu, velikostmi a žánry
O své zkušenosti se všemi formami negrantového fundraisingu se podělí zástupci kulturních subjektů z různých regionů, žánrů a velikostí. V rámci bloku představíme problematiku crowdfundingu, pokračovat budeme panelovou diskusí na téma zkušenosti a praxe ve sponzoringu a dárcovství.
Hostka:
Barbora Hančíková (Hithit)
Hosté a hostky panelové diskuse:
Kateřina Bohadlová (Geisslers Hofcomoedianten)
Pavel Kubaník (Kulturák ve Chvalčově)
Jan Průša (Smetanova Litomyšl)
Ondřej Vykoukal (Cirk La Putyka)
Vlastimil Trllo (JazzFestBrno)
Celá konference je zdarma, ale je nutné se s ohledem na kapacitu registrovat. Registrační formulář najdete ZDE.