Trilogie Čekárna. Třetí díl.
„Já nemám nic, nic, nic!“
Závěr volné románové trilogie Čekárna zasadil Lion Feuchtwanger do Paříže roku 1935. Početná a různorodá německá emigrace tráví čas v politických debatách, obstarávání potřebných povolení, publicistické protinacistické činnosti i malicherných osobních sporech. Hudební skladatel Sepp Trautwein věnuje svou tvůrčí energii žurnalistické práci, aby díky mezinárodnímu tlaku docílil osvobození svého kolegy z nacistického zajetí. Na hudbu nezbývá čas. Anně Trautweinové se život drolí do tisíce drobných každodenních překážek a schází jí tak potřebná síla, aby mohla správně odhadnout, zda “tento přechod do As dur je opravdu Seppovým vlastnictvím nebo zda je závislý na Mahlerovi”. Na hudbu nezbývá čas. Jejich syn Hans se kdovíproč učí rusky a vůbec nechápe, proč někdo hudbou vůbec ztrácí čas. Všechny postavy jsou zachyceny v pasti provizoria. Zbývá boj o vysoké ideály i obyčejnou lidskou důstojnost, o právo na práci a domov, který se zdá marný v konfrontaci s obludnou silou diktatury, úřednickým aparátem hostitelské země i vlastním životním vyčerpáním. A tak poměry zabíjí lásku.
Čekárna není jen názvem celé románové trilogie, ale také názvem nové symfonie Seppa Trautweina. Její prostor je plný hemžení, hluků a ruchů, útržků civilních dialogů i mediálních státnických projevů, volně přecházejících z intimní do veřejné sféry a zpět. V jejích tónech zazní zvuky všech odkloněných, zmeškaných a opožděných vlaků i hlasy lidí, kteří na ně čekají se svými neforemnými taškami a těžkými kufry, zplihlými vlasy a propadlými doklady. A také s nadějí, že jednou přijede ten správný vlak, který odveze čekající do bezpečí.
Lion Feuchtwanger ve své trilogii Čekárna zachytil s neuvěřitelnou hloubkou vznik nacismu, přičemž tato téměř dokumentární práce odhaluje tendence doby i konkrétní lidské motivace. Románová trilogie vznikla mezi lety 1930 až 1940 a patří mezi nejsilnější antifašistická literární díla. Divadlo X10 uvedlo první díl s názvem Úspěch v říjnu 2021. Druhá část Oppermannovi (premiéra v dubnu 2022) se odehrává v předvečer Hitlerova nástupu k moci a období krátce poté, mapuje tedy první týdny a měsíce nacistické vlády. Trilogie je završena inscenací Vyhnanství, která je plánována na rok 2023 a jejíž tématem je osud německých emigrantů v Paříži. Plánované uvedení kompletní trilogie v jednom celku bude završením několikaleté práce, kterým Divadlo X10 korunuje deset let své existence. Divadlo X10 tímto ambiciózním projektem poukazuje na možnosti velké činohry s výrazným inscenačním a společenským gestem v nezávislém divadelním sektoru.
Kompletní – festivalové – uvedení celé trilogie bude výjimečným počinem v rámci Divadelního světa Brno 2023 a představí brněnským divákům nejen tvorbu Divadla X10, ale také ambiciózní inscenační trilogii na velmi ožehavé a současné téma.
Inscenace vznikla v koprodukci Divadla X10 a festivalu Divadelní svět Brno.
Autor: Lion Feuchtwanger
Překlad: Valter Feldstein
Dramatizace: Lenka Havlíková, Ondřej Novotný
Režie: Kamila Polívková
Dramaturgie: Ondřej Novotný
Dramaturgická spolupráce: Lenka Havlíková
Výprava: Jana Hauskrechtová
Hudba: Ivan Acher
Grafika: Terezie Chlíbcová
Fotografie: Patrik Borecký
Hrají: Antonie Rašilovová, Lucie Roznětínská, Marie Švestková, Jan Bárta, Jan Grundman, Vojtěch Hrabák, Hynek Chmelař, Jan Jankovský, Ondřej Jiráček, Václav Marhold, Matěj Šíma
14. května 2023 - provázek.sál
připravuje se