Juan Goytisolo, Jan Mikulášek, Martin Sládeček
What if Marx was one of us?
Karel Marx. Naši současnost ovlivnil zásadněji než kterýkoli jiný intelektuál moderní doby, říká se. Usiloval o spravedlnost a solidaritu – a přece jej známe především jako inspirátora krutých diktatur. Co o něm doopravdy víme? Co můžeme vědět o kterémkoli velikánovi či velikánce našich dějin?
V touze najít odpověď na tyto otázky vrhá inscenace inspirovaná dílem významného španělského prozaika Juana Goytisola unikátně otevřený a svobodný pohled na život Karla Marxe a jeho odkazu. Na jeho život po životě. Svižně a hravě mísí Marxův politický i osobní osud, polovinu devatenáctého století i naši současnost. Čerpá nejen z jeho autobiografie, ale také z příběhů jeho pomníků po celém světě nebo z ankety mezi Brňany a Brňankami, které tvůrci vyzpovídali, aby zjistili, co z vzývaného i zatracovaného zakladatele vědeckého socialismu v naší kolektivní paměti vlastně zbylo.
Byl Marx vědec, nebo básník? Prorok, nebo podvodník? Milující otec, nebo ďábel? A co když byl prostě jedním z nás...?!
Významný španělský autor Juan Goytisolo (1931-2017) ve svém důmyslně komponovaném díle rozpoutává bláznivou hru filtrů, skrze něž Marxovu unikavou a rozporuplnou osobnost vnímáme. Bere nás na horskou dráhu prostorem a časem a otřásá přitom obrazem, který jsme si udělali nejen o Marxovi, ale o svém vztahu k „pokolení mrtvých předků“ vůbec. A s pohledem upřeným na přetrvávající chudobu, rozevírající se sociální nůžky, zrychlující se planetární devastaci, migrační krize, xenofobii a rasismus se ptá, zda krok vpřed, který jsme s pádem komunismu slavili, nemohl být v jistém smyslu zároveň skokem vzad.
Jan Mikulášek (1978) je kmenovým režisérem pražského Divadla Na zábradlí. Jeho jevištní adaptace Bernhardova Mýcení se v Cenách divadelních novin stala Inscenací roku 2018. Na Provázek se tento tvůrce působivého výtvarného gesta pracující se střihem, hudebním kontrapunktem a paralelně se odvíjejícími ději vrací po mimořádně úspěšných inscenacích Don Quijote a Chazarský slovník.
Upozorňujeme diváky, že pro zvýraznění režijního záměru jsou v inscenaci použity stroboskopické efekty, umělý dým a herci na jevišti kouří cigarety.