Anna Pammrová, Eva Prchalová
Divočinu slov mi nech!
Skončit s údělem ženy spoutané duchamornou povinností manželství. Najít své místo. Nedbat řečí a ulehnout v samotě na polštář z mechu. Kdo chce žít, musí zářit, kdo chce žít, musí milovat!
Anna Pammrová (1860–1945), životem zkoušená a neprávem opomíjená filosofka z lesů nedaleko Tišnova, se po předčasném odchodu inscenace Pammrová/Březina vrací do Brna – tentokrát v provázkovské verzi úspěšné inscenace pražského Divadla Masopust v režii Anny Davidové. Protože „příroda je přeroda“!
Antieva vznikla v roce 2018 na motivy stejnojmenného prozaického díla, v němž Anna Pammrová popsala úsek mezi pátým a devátým rokem svého života, kdy byla odňata od rodiny a dána na výchovu ke kmotře. Právě z bolestivého kontrastu autorčina vroucího vztahu k přírodě Vysočiny a citového chladu „měšťanské drezury“, jíž byla coby dívka podrobena, vyrostla emancipovaná, myšlenkově samostatná a prozíravá osobnost, jejíž pozdější úvahy o ženách a ženství, pokroku a přírodě předběhly moderní feministická a ekologická hnutí a své čtenáře inspirují dodnes.
Nynější koprodukce Divadla Husa na Provázku a Divadla Masopust vzešla z lidské a tvůrčí spřízněnosti obou dramaturgicky ambiciózních divadelních scén i z potřeby návratu myšlení Anny Pammrové na provázkovský repertoár. Brněnská Antieva s premiérou v roce 2023 je upravena na míru sklepní scéně a uváděna v novém obsazení.
pražská premiéra: 28. září 2018
Více informací o Divadle Masopust a původní inscenaci zde.
Anna Davidová (1984) se svou snivou režijní poetikou a temperamentní obrazivostí zařadila mezi nejvýraznější režijní talenty mladé generace. Coby režisérka na volné noze a v letech 2019 až 2021 pak i umělecká šéfka, která zásadně přispěla k současné podobě divadla na Zelném trhu, vytvořila na Provázku řadu inscenací nadšeně přijímaných odbornou veřejností i diváky. Získala Cenu divadelní kritiky v kategorii Talent roku. V sezoně 2024/25 se na Provázek vrátila jako kmenová režisérka.